Kwartaalbrief januari 2018

Met nieuws van het Loosduins Museum voor donateurs en belangstellenden

Voordat we terugblikken op het laatste kwartaal van 2017 wil ik u eerst namens het bestuur en alle medewerkers

Een heel goed en gezond 2018 toewensen.

Het eerste weekend van oktober kregen we bezoek van een groep die, als reunisten van ‘ het Brandpunt’, elk jaar een uitstapje maken en nu heel nostalgisch het museum bezochten. Men kende de omgeving en vooral de ontstaansgeschiedenis van het tuindersdorp werd bewonderd en besproken.

Tijdens het laatste weekend 28 oktober, was er in de Hofboerderij te Wateringen de historische informatie Markt. Alle historische, westlandse kern- en genealogie werkgroepen waren aanwezig om informatie te geven en zeker 400 personen kwamen uit het Westland en Den Haag om zich te laten informeren. Ook kon men er oude brandweerwagens bewonderen.

Met als thema: ‘ Loosduinen gaat los’ opende stadsdeeldirecteur Harm Benthem dit festival.  Van 8 t/m 12 november presenteerden een groot aantal verenigingen en de beide bibliotheken van Loosduinen zich. Een zeer gevarieerd programma voor jong en oud en van live bands in het Haags Pop Centrum tot een orgelconcert in de Abdijkerk.

In het museum speelde het MidnightSounds Jazz trio.  Dit in het teken van “Loosduinen gaat los”.

Op 25 november kwam de Sint Loosduinen bezoeken. Hiervoor leende hij onze varende Westlander.  Gelukkig was het prima weer, alleen moest de mijter even af om onder de brug door te varen.

Het museum werd vanaf de  23e gesloten voor publiek en een nieuwe tentoonstelling: Gemeente Loosduinen ‘Van Napoleon Bonaparte t/m burgemeester Hovy’, zal vanaf  zaterdag 13 januari 2018, 13.00 uur te bezichtigen zijn.

De geschiedenis van 112 jaar zelfstandige gemeente wordt hier weergegeven.