open monumentendagen 10 -11 september 2022

Het Loosduins museum

Het mag en kan weer op de juiste manier. Open zijn voor u als bezoeker zonder beperkingen.
De 36e editie Open Monumentendag vindt plaats in het weekend van 10 en 11 september 2022 met als thema ‘duurzaamheid’.
Tijdens deze Open Monumentendagen openen duizenden monumenten in heel Nederland in het tweede weekend van september gratis hun deuren voor publiek.

Open Monumentendag wordt georganiseerd door Nederland Monumentenland in samenwerking met lokale comités door het hele land. Met dit evenement willen zij gezamenlijk de aandacht voor de monumenten vergroten door dit bijzondere Nederlands cultureel erfgoed toegankelijk te maken en het daarmee te behouden voor een breed publiek. Zo ook in Den Haag, stadsdeel Loosduinen. Het Loosduins museum opent ook haar deuren en de toegang is gratis!

Hoewel het nog even duurt, is onze organisatie al bijna klaar met de voorbereiding van Open Monumentendag 2022. Op zaterdag 10 september en zondag 11 september hopen we weer veel bezoekers te kunnen verwelkomen bij en in het museum.
Een mooie gelegenheid dus om eens kennis te maken met de geschiedenis van Loosduinen. Bijna 100 jaar geleden dat Loosduinen zich aansloot bij Den Haag. Dit gebeurde in 1923 dus volgend jaar een groot feest. Op de begane grond hebben we onze wisseltentoonstelling tot eind 2022: “Oorlog in Loosduinen.”
Er zijn kraampjes waar groenten en fruit verkocht zal worden. Daarnaast verkoopt het museum nog een aantal spullen uit onze winkelvoorraad. Voor iedereen wat wils.

Tijdens uw bezoek aan het museum, kunt u meteen de molen de Korenaer en het oudste gebouw van Loosduinen, de Abdijkerk, bezoeken. Een mooie driehoek Loosduinse geschiedenis, welke zeker uw aandacht vraagt.
De zanggroep uit Loosduinen “Together Again” vergroot de feestvreugde met een optreden om 12.00 en 14.00 uur. Gezellige moderne muziek en een uitgebreid repertoire.
Tevens kunt u bij de museumbalie een kaartje kopen om een prachtige rondvaart van een uur te maken door Madestein. Tijden 13.00 en 14.30 uur. Kosten 5.- euro p.p. en 3.50 voor kinderen onder de 12 jaar.

Duurzaamheid is dit jaar het thema van Open Monumentendag en dat past mooi bij onze tentoonstelling, waarbij we in beeld en materiaal laten zien hoe men vroeger werkte in de kassen en op het land. Hoe de producten geveild werden en zelfs verscheept werden naar het buitenland. Onze vrijwilligers staan klaar om u rond te leiden.
Mogelijk hebt u zelf ook verhalen, hebt u in Loosduinen gewoond of woont u er zelfs nog. Verhalen delen is leuk en mogelijk kunt u een aanvulling geven.
Het museum is deze dagen open zaterdag van 10.30-16.00 uur en zondag van 11.00 -16.00 uur.